سفارش تبلیغ
تبلیغات در پارسی بلاگ
کشاورزى در عصر ظهور امام مهدی (عج)
برچسب ها: آخرالزمان و منتظران ظهور (30)، منتظران مهدی (30)، کشاورزى در عصر ظهور امام مهدی (عج) (1)، | نظر

کشاورزى در عصر ظهور امام مهدی (عج)

امام زمان (عج)

از جمله ویژگى‌هاى دوران حکومت حضرت مهدى(عج) گسترش و رونق کشاورزى است. از آسمان بارانى مى‌بارد که زمین محصول خود را آشکار مى‌سازد و مردم از نعمتى برخوردار مى‌شوند که هرگز مانند آن را ندیده‌اند.1 در عصر حضرت، رودخانه‌ها پر آب مى‌شود، چشمه‌سارها جوشش مى‌کند و زمین، چند بار محصول مى‌دهد.2

رسول خدا(صلی الله علیه و آله) فرمود: خوشا به زندگى، پس از آن دوران که مسیح(ع) دجال را مى‌کشد، زیرا به آسمان اذن بارش و به زمین اجازه رویش داده مى‌شود. اگر دانه‌اى بر روى کوه صفا گذارده شود، حتماً خواهد رویید.3

و نیز مى‌فرماید: آسمان، بارانش را پی در پى مى‌فرستد و زمین نیز چیزى از گیاهان را در خود نگه نمى‌دارد، بلکه آن را بیرون مى‌فرستد.4

بر طبق روایات، در عصر حضرت، زمین همانند نقره‌اى که پس از جوشش آرام مى‌گیرد، آماده کشت مى‌شود و گیاهانش را مى‌رویاند، هم چنان که در زمان حضرت آدم(ع) بود.5 زمین گیاهانش را مى‌رویاند، به گونه‌اى که یک زن از عراق، پیاده به شام مى‌رود و در سراسر راه جز بر سبزى و بوته گام نمى‌گذارد.6 میان مکه و مدینه را درخت‌هاى خرما به هم متصل7 می‌کند. نعمت و برکت، از زمین و آسمان می‌روید و می‌بارد.


http://www.tebyan.net



نویسنده : عاشقان مهدی (عج)
تاریخ : دوشنبه 89 خرداد 10


یک جمکران آرزو
برچسب ها: یک جمکران آرزو (1)، ضریح گمشده (1)، | نظر

یک جمکران آرزو

*************

ضریح گمشده(ویژه نامه ایام فاطمیه)

http://montazeranmahdi.parsiblog.com/Pages/zarih_e_gomshodeh/

*************

تشرف، امام زمان ،مهدی ،جمکران ،تبیان

از آسـتـان پـیــر مـغــان سر چــرا کـشـیـــم

دولت در آن سرا و گشایش در آن سر است

یک قصه بیش نیست غم عشق، وین عجب

کـز هــر زبــان کـــه می شنوم نامکرر است1 

شاعرم; ولی برای جز تو، شعر گفتن نمی دانم.

قافیه‌های من، همه در آغاز بیت می آیند، و وزن و عروض از شعر من گریزانند.

آیا قامت موزون تو، چنین شعر مرا بی وزن کرده است؟

آیا ایهام حافظ، به موی تو دست یافت؟ ملاحت مثنوی را با روی تو چه کار؟

حماسه ذوالفقار، چه شاهنامه‌ها که در غبار کارزار تو می رقصاند!

هر مضمون که شاعران به ذوق می‌آرایند، حکایتی از بهشت روی توست.  

ای نـور دل و دیــده و جـانـم چونی؟
ای آرزوی هـر دو جهـانم چونی؟
من بی لب لعل تو چنانم که مپرس
تو بی رخ زرد من ندانم چونی؟ 2

باغبانم; ولی در باغ من جز نرگس نمی روید.

بنفشه ها، از تاب شبهای غیبت، در اضطرابند، و سوسن و یاسمن، پیامبران حسن تو.

در گلزار خرامیدن را، سرو از تو آموخت، و جامه دریدن را، غنچه از من.

وقتی دل سودایی می رفت به بستان ها
بی خویشتنم کردی، بوی گل و ریحان ها
گـه نعــره زدی بلبـل، گه جامه دریدی گل
تـا یــاد تــو افـتــادم، از یــاد بـرفــت آن‌ها 3

  عاشقم; و جز نام تو، ترجمانی برای عشق نیافتم.

سوختن، پیشه من است، اما نه پای شمعهای شبهای رنگی; در رثای پروانه‌های سوخته پر.

جمعه‌ها را دوست دارم; نه چون از کار و مشغله فارغم; چون همه را مشغول تو می بینم.

موسیقی، همان تکرار موزون و ضرباهنگ نام تو در دستگاه شور است.

نوشتن، نیکو صنعتی است، اگر با میم آغاز شود و تا یاء بخرامد.

خواندن، سرگرمی جمعه شب‌ها در سال تحصیلی است; ولی ندبه خوان مسجد ما - که خواندن را، فقط صبح‌های جمعه می‌داند - زیباترین خط را بر پیشانی دارد.

کار و بار من، کتاب و قلم است; یکی سینه می‌خنداند، یکی گریه می‌افشاند. و من میان آن خنده و این گریه، حیران نشسته‌ام.

تو کدام را بیشتر دوست داری؟ خنده کتاب را یا گریه قلم را؟

خامه تقدیر، کتاب عمر مرا نگارستان غیبت و ظهور و فرج و انتظار کرده است، و هرگاه که آخرین می‌رسد، نخستین باز می‌گردد، و دوباره همان واژه های خویشاوند و همخون.

زاهدم; و زهد را از می‌خواره‌های بی بند و بار آموختم. چون اگر بند و باری باشد، نه پای در راه است و نه قامت به قاعده. پای که در راه نباشد، و سر که بالا نیفرازد، به خنده دیوانه‌ای نمی آزرد.

پوستر امام زمان علیه السلام

نشسته‌ای و هرازگاه طناب راه را تابی می دهی. آیا دست ما سزاوار آویختن به پای تو نیست؟ در کدام بیدادگاه این تقدیر بر ما رفت؟ کدام گناه کرده و ناکرده، نشست و چنین زنجیر آهن دلی بر پای ما بست؟

تیره شب‌ترین روزگارها; فصل عاشقی است. این فصل را به باد بسپار، تا با هر سیلی، ورقی چند از آن بگذرد.

اما نه; چه سود؟ پایان این فصل، انتهای بودن است.

آموزگارم; به نوآموزان مدرسه، الفبای دوست داشتن می آموزم. مهر ورزیدن را با آنان تکرار می‌کنم و تخته سیاه را پر از سپیدی القاب تو.

می‌گویم: اولیها! دومیها! سومیها!... شما از مادر زاده شدید که مشام به گلبرگ نرگس بسایید. شبها، با عروسک شمشیر به خواب روید، و صبح، چشمهای نازک و معصوم خود را تا خونین‌ترین افق بدوانید.

درس ما امروز میم است. میم مثل مهدی; مثل موعود; مثل ... دیگر میم بس است.

حالا نون. نون، مثل ندبه.

مشق فردا را فراموش نکنید: هزار برگ، جمعه .

 نامه رسانم; نامه های مردم را یک یک به جوی خیابانها می‌ریزم. جز آن که کوی تو را نشانه گرفته است.

طبابت می‌کنم; هر دردی که نه درمان آن، دست مهر توست، مرهم نمی نهم; معجون نمی دهم; چرک از آن نمی روبم، و مژده بهبود آن در طبله من یافت می‌نشود.

در بازار حجره دارم; «و ان یکاد...» می فروشم. سرمایه ام را خشت می‌کنم و یک جمکران آرزو می‌سازم. تو را در محراب آن می‌نشانم و خود بر در می‌ایستم. کفشهای زائرانت را به خود می‌آویزم و تاصبح، سلام گوی فرشتگانم.

 می‌نویسم; اما فقط گریه ها را.

انتشارات خزان، ناشر کتابهای من است.

باد توزیع می‌کند، و رود می‌خواند.

آرزومندم; یک جمکران

پـیـشـه مـن عــاشقــی است
پـیـشـــه تـو چـیـست؟ چیست؟
پیشه من، راز نهان گفتن است

پیشـه تو، دیدن اشک من است

از تـــو نـپــرداخـتــه‌ام بـا کسی

یاد توام، صحبت مرد و زن است

پدیدآورنده: رضا بابایی؛ موعود، 1377، ش 10 و 11

تنظیم گروه دین و اندیشه تبیان - عسگری


 1. حافظ.

2. مولانا.

3. سعدی.


 http://www.tebyan.net



نویسنده : عاشقان مهدی (عج)
تاریخ : پنج شنبه 89 اردیبهشت 9


امام زمان (عج) بهاری است
برچسب ها: امام زمان (عج) بهاری است (1)، | نظر

امام زمان (عج) بهاری است

امام زمان (عج)

از امام عصر(ع) به عنوان بهار نام برده شده است. عصر ظهور عصر زیبایی، نوآوری، شکوفایی و خوبی ها است. دوران معنویت گرایی، خرد ورزی و دادگری مطلق است.

«السلام علی ربیع الانام و نضرة الایام»؛

 سلام بر بهار مردم و خرمی دوران1

 

 

آینده به نام تو رغم خواهد خورد

 

بر باورمان جمعه قسم خواهد خورد

 

روزی کــه بـهـار بـا تـو آغاز شود

 

 

 نـوروز تـصنـعی به هم خواهد خورد

 

بهار همیشه با تحفه ی سرسبزی، شادابی و نشاط همراه است. بنابراین، طبیعت و تمام موجودات به بهار عشق می ورزند. بررسی روایات نشان می دهد ترسیمی که از امام مهدی(عج) و دستاورد های آن بزرگ مرد صورت گرفته مملو از جلوه های بهاری است. حتی از امام (عج) به عنوان بهار نام برده شده است. عصر ظهور عصر زیبایی، نوآوری، شکوفایی و خوبی ها است. دوران معنویت گرایی، خرد ورزی و دادگری مطلق است. هنگامه رویش و بالندگی روحی و تکامل واقعی است. زمان نعمت، رحمت، برکت و پیشرفت است. دوران حاکمیت دین، قانون، نظم و عدل است.

این تصویر کلی با جزئیات کامل آن در منابع دینی ما ارائه شده و دورنمای آینده را روشن، منطقی و متعالی جلوه داده است. از ویژگی های بارز و برجسته ی این عصر شکوفایی انسان است؛ یعنی رونمایی از همه استعدادها و ظرفیت های وجودی انسان و بازگشایی راه های پیشرفت مادی و معنوی و بهره وری بهینه از نعمت ها و امکانات است. در این مقاله به دنبال تبیین برخی شباهت های حضرت مهدی (عج) با بهار، و برنامه های حکومتی و اصلاحی آن حضرت در دوران ظهور هستیم.

 شباهت های حضرت مهدی (عج) با بهار1. یکی از ویژگی های بهار،‌ باران فراوان، جوشش نهرها و چشمه ساران است. مهدی فاطمه (عج) خود ابر باران خیز،‌ باران بهاری و چشمه جوشان است.

 

 الامام السحاب الماطر و الغیث الماطل و الشمس المضیئه و السماء الظلیله و الارض البسیطه و العین الغریزه و الغدیر و الروضه.2

 امام، ابر بارنده، باران پیاپی، آسمان سایه افکن،‌ زمین گسترده،‌ چشمه جوشان، برکه و گلزار است.

او چون پیامبر عمل می کند، چنانکه پیامبر آنچه قبل بوده را از بین برده،‌ جاهلیت را نابود ساخته و اسلام را بنا نهاد، او نیز گذشته را نابود و پس از ریشه کن ساختن بدعت ها، اسلام را از نو پیاده می کند.

2. ویژگی دیگر بهار سرسبزی دشت و دمن است هر کجا پا می گذارد بوی طراوت و تازگی به مشام می خورد.

هنگام ظهور از کویرها و خشکی ها، سخنی نباید گفت زیرا خداوند با باران رحمتش بهار مردمان، مهدی زهرا(عج) را سیراب می سازد،‌ زمین گیاه خویش را بیرون می فرستد و دام ها فراوان می شوند.

یسقیه الله الغیث و تخرج الارض نباتاتها و تکثر الماشیة.3

 خداوند با باران رحمتش او را سیراب می سازد، زمین گیاه خود را بیرون می فرستد و دام ها فراوان می شود.

 3. تازگی، نو و جدید شدن از دیگر ویژگی های بهار است، که جان را صفا می بخشد.

بهار جان ها، مهدی زهرا (عج)‌ نیز با تازگی توام است،‌ جاهلیت ها را زدوده و اسلام را از نو بنا می کند.

یصنع کما صنع رسول الله (ص) یهدم ما کان قبله کما هدم رسول الله(ص) امر الجاهلیه و یستانف الاسلام جدیدا بعد ان یهدم ما کان قبله.4

 امام زمان (عج)

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
او چون پیامبر عمل می کند، چنانکه پیامبر آنچه قبل بوده را از بین برده،‌ جاهلیت را نابود ساخته و اسلام را بنا نهاد، او نیز گذشته را نابود و پس از ریشه کن ساختن بدعت ها، اسلام را از نو پیاده می کند.

 گروه دین و اندیشه – مهدی سیف جمالی

منبع: نشریه ساعت صفر شماره 80 - محمد حاتمی(با تخلیص)

 


 1. بحار الانوار جلد 99 صفحه 101.

2. کافی جلد 1 صفحه 198.

3. مستدرک علی الصحیحین جلد 4 صفحه 577.

4. الغیبة نعمانی باب 13،‌ 234.

 




نویسنده : عاشقان مهدی (عج)
تاریخ : پنج شنبه 89 فروردین 19


قلب امام زمان را شاد کنید...
برچسب ها: قلب امام زمان را شاد کنید (1)، رمز ظهور (1)، | نظر بدهید

قلب امام زمان را شاد کنید

توصیه های اخلاقی آیت ‌الله العظمی میرزا جواد تبریزی(ره) به جوانان

امام زمان

سعی کنید با افراد متدیّن معاشرت کنید و با افرادی که فکر و حرکت آنها شما را به گناه می‌کشاند هم‌صحبت نشوید، و افکار شیطانی را از فکر خود محو نمایید. به معنویات روی آورید و در مجالس وعظ و خطابه شرکت کنید. اذکار خود را بیشتر کنید و در هر کاری از خدا کمک بخواهید.

شیطان همواره در کمین است، امّا انسان باید آنقدر تهذیب نفس داشته باشد که اجازه ندهد شیطان در او رسوخ کند و او را فریب دهد، لذا قبل از اینکه پشیمان شوید، شیطان را از خود برانید؛ زیرا خدای ناکرده اگر سریع به فکر خود نباشید، ممکن است نتوانید در آینده از القائات شیطان رها شوید. تا جوان هستید فرصت دارید خود را خلاص کنید.

اوّلین گام برای شما این است که یک شخص متدین را راهنمای خود قرار دهید؛ از فردی که خود صاحب کمال است، کمک بخواهید و قدری از روز را با او بگذرانید. سعی کنید با افراد متدیّن معاشرت کنید و با افرادی که فکر و حرکت آنها شما را به گناه می‌کشاند هم‌صحبت نشوید، و افکار شیطانی را از فکر خود محو نمایید. به معنویات روی آورید و در مجالس وعظ و خطابه شرکت کنید. اذکار خود را بیشتر کنید و در هر کاری از خدا کمک بخواهید.

با خود زیاد خلوت نکنید، اگر فکر گناه به ذهنتان خطور کرد از محل خارج شده، شروع به قدم زدن نمایید و خود را به کاری مشغول کنید تا فکر باطل از ذهن شما خارج شود. باید ببینید سبب اصلی تحریک شهوت شما چیست، بعد آن را علاج یا از آن دوری کنید، به مرور زمان، مسئله گناه را ـ ان شاءالله ـ فراموش خواهید کرد. اگر بتوانید هنگامی که شیطان به سراغ شما آمد وضو ساخته و شروع به نماز خواندن نمایید، بسیار مؤثر است، در آن برکاتی است که شما را در جهت خلاصی از این مشکل، کمک خواهد کرد.

http://montazeranmahdi.parsiblog.com/Pages/RAMZ_e_ZOHOOR/

ادامه مطلب...

نویسنده : عاشقان مهدی (عج)
تاریخ : دوشنبه 88 اسفند 24


چشم به راه
برچسب ها: تبیان (2)، چشم به راه (2)، سپیده امید(ویژه نامه آغاز امامت امام دوازدهم) (1)، WWW.TEBYAN.NET (1)، منتظر قائم (1)، | نظر

چشم به راه

امام زمان(عج)

به تماشاى طلوع تو، جهان چشم به راه

به امید قدمت، کون و مکان چشم به راه

به تماشاى تو اى نور دل هستى، هست

آسمان، کاهکشان کاهکشان چشم به راه

رخ زیباى تو را، یاسمن آیینه به دست

قد رعناى تو را سرو جوان چشم به راه

در شبستان شهود اشک فشان دوخته‏اند

همه شب تا به سحر خلوتیان چشم به راه

دیدمش فرشى از ابریشم خون مى‏گسترد

در سراپرده چشمان خود آن چشم به راه!

نازنینا! نفسى اسب تجلّى زین کن

که زمین، گوش به زنگ‏ست و زمان چشم به راه

آفتابا! دمى از ابر برون آ، کو بود

بى‏ تو منظومه امکان، نگران، چشم به راه‏

...

سپیده امید(ویژه نامه آغاز امامت امام دوازدهم)

http://montazeranmahdi.parsiblog.com/Pages/Sepide_Omid/


WWW.TEBYAN.NET



نویسنده : عاشقان مهدی (عج)
تاریخ : چهارشنبه 88 اسفند 5


داستان سرداب
برچسب ها: داستان سرداب (1)، | نظر

داستان سرداب

سرداب

راستی امام مهدی(ع) در کجا و چگونه غایب شد؟ آیا در سرداب منزل پدرش غایب شد و هنوز نیز در آنجا است؟

در این باره به شیعه تهمت‌هایی زده اند و می گویند: شیعه معتقد است که مأموران خلیفة عباسی به منزل حضرت در «سامرا» هجوم آوردند، تا او را دستگیر کنند و آن حضرت که در آن هنگام در سرداب بود، از دیده ‌ها پنهان شد و تا کنون در آنجا بدون آب و غذا زندگی می کند و روزی از آنجا ظهور خواهد کرد. این داستان چنان شهرت یافته است که وی را «صاحب سرداب» لقب داده اند.

 

این در حالی است که در منابع شیعی و کتاب‌های امامیه، هیچ نامی از «سرداب» نیست. نویسندگان اهل سنت در نوشته ‌های خود بر این نظر اسرار می ورزند و متأسفانه این سخن دستاویزی برای حملة برخی از آنان به «تشیع» گردیده است.1

آنان پنداشته اند که شیعیان در میان سرداب، امام خود را می جویند و ظهورش را از آن نقطه انتظار می کشند؛ از این جهت، تهمت‌هایی به شیعه زده و در این زمینه به خود زحمت مراجعه به منابع شیعه را نداده اند.

در حالی که بر اساس تاریخ و روایات شیعه، امام مهدی(ع) از هنگام ولادت در اختفا به سر می برد و بنا به مصالحی تولد و زندگی او آشکار نبود و بعد از رحلت پدر گرامی‌شان، غیبت صغرای آن حضرت، آغاز شد. امام مهدی(ع) بعد از نماز گزاردن بر پیکر پاک پدر و تدفین آن حضرت، وارد منزل شد و دیگر کسی آن حضرت را در اجتماع و در میان مردم ندید.2

آن حضرت بنا به روایات شیعی در میان مردم زندگی می کند و در موسم حج حاضر می شود، ولی مردم او را نمی شناسند.3

شیعه این خانه و این سرداب را محترم می دارد؛ زیرا امامانشان در این خانه زندگی می کردند، و در همین خانه، امام ‌هادی(ع)، امام عسکری(ع) و نیز امام مهدی(ع) خداوند سبحان را عبادت می کردند

خانه ای که از آن سخن گفته می شود، دو قسمت داشت؛ یک سمت برای مردان و قسمت دیگر برای زنان، یک سرداب هم زیر اتاق‌ها قرار داشت. که در روز‌های گرم، اهل خانه در آن سرداب زندگی می کردند.

شیعه این خانه و این سرداب را محترم می دارد؛ زیرا امامانشان در این خانه زندگی می کردند، و در همین خانه، امام ‌هادی(ع)، امام عسکری(ع) و نیز امام مهدی(ع) خداوند سبحان را عبادت می کردند. این یک امر معقول و طبیعی است که به جهت علاقه مندی به پیشوا و رهبر دینی، آنچه متعلق به او است محترم داشته شود، در میان تمامی ادیان و مذاهب چنین است و شیعه از این عشق و احترام به مکان‌های مقدس و مشاهد مشرفه دفاع می کند و آن را از مصادیق «فِی بُیُوتٍ أَذِنَ اللَّهُ أَن تُرْفَعَ وَیُذْکَرَ فِیهَا اسْمُهُ یُسَبِّحُ لَهُ فِیهَا بِالْغُدُوِّ وَالْآصَالِ »* می داند؛ امّا این احترام، غیر از آن تهمت‌های مخالفان، به شیعه است.

هنگامی که پرده را بالا زدند، گویا دریایی پر از آب دیدند که در انتهای آن مردی با بهترین هیئت، روی حصیری بر آب ایستاده و مشغول نماز است. دو نفر وارد آب شدند، و آنگاه که نزدیک بود غرق شوند با اضطراب از آن خارج شدند. ساعتی بیهوش ماندند؛ سرانجام سرپرست آنان از فرد نمازگزار عذرخواهی کرد، ولی آن فرد نمازگزار بدون التفات به آنان نمازش را ادامه داد

حقیقت این است که داستان غیبت حضرت مهدی(ع) در سرداب «سامرا» و زندگی کردن آن حضرت در این مکان، دروغ و بهتانی بیش نیست و هیچ یک از بزرگان شیعه، چنین باوری نداشته و ندارند.4

 

دو گزارش تاریخی دربارة سرداب

 

در آغاز خلافت «معتضد» عباسی، در سال (279ق.) دو بار خانة امام عسکری(ع) از سوی حکومت تفتیش شد. یک بار «معتضد» سه نفر را به صورت مخفیانه به خانة حضرت فرستاد و فرمان داد: هر کسی را که در آن خانه یافتید، بکشید و سرش را برای من بیاورید، این سه نفر وارد خانه شدند و یک اتاق مخفی یافتند که پرده ای زیبا داشت. هنگامی که پرده را بالا زدند، گویا دریایی پر از آب دیدند که در انتهای آن مردی با بهترین هیئت، روی حصیری بر آب ایستاده و مشغول نماز است. دو نفر وارد آب شدند، و آنگاه که نزدیک بود غرق شوند با اضطراب از آن خارج شدند. ساعتی بیهوش ماندند؛ سرانجام سرپرست آنان از فرد نمازگزار عذرخواهی کرد، ولی آن فرد نمازگزار بدون التفات به آنان نمازش را ادامه داد. این سه نفر پیش خلیفه رفتند و آنچه را که دیده بودند برای او بیان داشتند. خلیفه گفت: این سخن را به هیچ کس نگویید.

حقیقت این است که داستان غیبت حضرت مهدی(ع) در سرداب «سامرا» و زندگی کردن آن حضرت در این مکان، دروغ و بهتانی بیش نیست و هیچ یک از بزرگان شیعه، چنین باوری نداشته و ندارند

بار دیگر در پی این حادثه «معتضد» حملة دیگری را ترتیب داد و گروه بیشتری را به خانة امام عسکری(ع) فرستاد، این گروه وقتی وارد خانه شدند، از درون سرداب صدای قرائت قرآن شنیدند، پس بر در سرداب ایستادند و مراقب بودند تا کسی از آنجا خارج نشود. فردی که درون سرداب بود (گویا امام مهدی(ع)) از غفلت آنان استفاده کرد و از سرداب خارج شد. وقتی رئیس آنان آمد، گفت: داخل سرداب شوید و فردی را که قرآن می خواند دستگیر کنید، گفتند: مگر او را ندیدی که خارج شد؟ گفت: پس چرا او را دستگیر نکردید؟ گفتند: گمان کردیم تو او را دیده ای. بنابراین، اقدامی نکردیم.5

تنها موردی که نام سرداب در ارتباط با حضرت مهدی(ع) در روایات شیعی وجود دارد این دو مورد است و مربوط به 19 سال پس از شروع غیبت صغرا است؛ آن هم با این مضمون که آن حضرت از سرداب خارج شد. این داستان کجا و داستان ساختگی شروع غیبت از سرداب و بقای حضرت در آن سرداب و اجتماع شیعه در آن مکان در هر صبح و شام و انتظار خروج حضرت کجا؟!.

 

تنظیم شده توسط موسوی

بخش دین  و اندیشه تبیان

 

 

پی‌نوشت‌ها:

 


1. معروف الحسنی، هاشم، سیرة الأئمة الأثنی‌عشر، ج 2، ص 534.

2. صدوق، محمد بن علی بن حسین، الارشاد، ج 2، ص 475.

3. همان، ص 379.

4. طوسی، محمد بن حسن، الغیبة.

5. همان، ص 176.

*. جزء 18 سوره نور آیه 36 فِی بُیُوتٍ أَذِنَ اللَّهُ أَن تُرْفَعَ وَیُذْکَرَ فِیهَا اسْمُهُ یُسَبِّحُ لَهُ فِیهَا بِالْغُدُوِّ وَالْآصَالِ یعنی [این چراغ پرفروغ‏] در خانه‏هایى قرار دارد که خداوند اذن فرموده دیوارهاى آن را بالا برند [تا از دستبرد شیاطین و هوسبازان در امان باشد]؛ خانه‏هایى که نام خدا در آنها برده مى‏شود، و صبح و شام در آنها تسبیح او مى‏گویند... 




نویسنده : عاشقان مهدی (عج)
تاریخ : دوشنبه 88 بهمن 5


ارتباط آیه «کهیعص» با واقعه کربلا براساس روایتی از امام زمان (عج
برچسب ها: ارتباط آیه «کهیعص» با واقعه کربلا براساس روایتی از امام زمان (عج (1)، | نظر

   

 سعد بن عبدالله قمی نقل می‌کند که در خدمت امام عسکری (ع) بودم و فردی از تأویل آیه کهیعص سئوال کرد. امام عسکری (ع) فرمود که از فرزندم «مهدی» پاسخ را دریافت کنید. آن‌گاه امام زمان (عج) فرمودند: «هذه الحروف من أنباء الغیب،..
 
 
 
 بسیاری از مفسّران قرآن کریم معتقدند که آیه «کهیعص» که از حروف رمزی و مقطّعه در قرآن است به ماجرای کربلا و شهادت امام حسین (ع) اشاره کرد.

دلیل این مفسران بر ارتباط آیه «کهیعص» با ماجرای کربلا، روایتی از «سعد بن عبدالله قمی» است که در کتب روایی از جمله «کمال‌الدین وتمام النعمة» شیخ صدوق (متولد نیمه اول قرن چهارم هجری) و «احتجاج»‌ مرحوم طبرسی (متولد نیمه اول قرن ششم هجری) آمده است.

از کتاب‌های متأخر نیز می‌توان به «تفسیر البرهان» سیدهاشم بحرانى و «بحار الانوار» علامه مجلسی اشاره کرد که این روایت در آن‌ها ذکر شده است.

بر پایه این گزارش،‌ سعد بن عبدالله قمی نقل می‌کند که در خدمت امام عسکری (ع) بودم و فردی از تأویل آیه کهیعص سئوال کرد. امام عسکری (ع) فرمود که از فرزندم «مهدی» پاسخ را دریافت کنید. آن‌گاه امام زمان (عج) فرمودند: «هذه الحروف من أنباء الغیب، أطلع الله علیها عبده زکریا علیه‌السلام، ثم قصّها على محمد صلى‌الله علیه وآله، وذلک أن زکریا سأل ربّه أن یعلّمه أسماء الخمسة، فأهبط علیه جبرئیل فعلّمه إیاها، فکان زکریا إذا ذکر محمداً وعلیاً وفاطمة والحسن سُرِّی عنه همّه، وانجلى کربّه، وإذا ذکر الحسین خنقته العبرة ووقعت علیه البهرة! فقال ذات یوم: یا إلهی! ما بالی إذا ذکرت أربعا منهم تسلیّت بأسمائهم من همومی، وإذا ذکرت الحسین تدمع عینی وتثور زفرتی؟! فأنبأه الله تعالى عن قصته، وقال: (کهیعص) فالکاف اسم کربلاء، والهاء هلاک العترة، والیاء یزید وهو ظالم الحسین علیه‌السلام، والعین عطشه، والصاد صبره.»

ماجرا از این قرار است که حضرت زکریا از پروردگارش درخواست کرد که «اسماء خمسه طیبه‏» را به وی بیاموزد. خداوند متعال، جبرئیل امین را بر او فرو فرستاد و آن اسماء را به او تعلیم داد.

حضرت زکریا هنگامی که نام‏های محمد (ص)، علی (ع)، فاطمه (س) و حسن (ع) را یاد می‏کرد، اندوه و ناراحتی‌اش بر طرف می‏شد و گرفتاریش از بین می‏رفت. امام هنگامی که از حسین (ع) یاد می‏کرد، بغض گلویش را می‏فشرد و مبهوت می‏شد. به همین دلیل روزی از خداوند سبب این اندوه و ناراحتی را جویا شد و گفت: بارالها! چرا وقتی آن چهار نفر را یاد می‏کنم، آرامش می‏یابم و اندوهم بر طرف می‏شود، اما وقتی حسین را یاد می‏کنم، اشکم جاری و ناله‏ام بلند می‏شود؟

خدای تعالی او را از داستان شهادت امام حسین (ع) آگاه کرد و فرمود: «کهیعص‏»! «ک» نام کربلا و «ه» اشاره به کشته‌شدن عترت طاهره دارد. «ی» اشاره به نام یزید دارد که بر حسین (ع) ظلم کرد و «ع» اشاره به عطش و تشنگی آن امام و «ص» نیز نشان صبر و مقاومت ایشان است.

 


http://mouood.org/content/view/9808/3/

 

 



نویسنده : عاشقان مهدی (عج)
تاریخ : دوشنبه 88 بهمن 5



مرجع دریافت ابزار و قالب وبلاگ
Design By : Ashoora.ir


شبکه رادیویی جمهوری اسلامی ایران

پردیس
جمله های طلایی و مطالب گوناگون
در انتظار آفتاب
سلحشوران
سایت اطلاع رسانی دکتر رحمت سخنی Dr.Rahmat Sokhani
###@وطنم جزین@###
دل نوشته ها
منجی بشر
فرزانگان امیدوار
..::* حامیان ولایت *::..
لحظه های آبی
پیاده تا عرش
جاده های مه آلود
کشکول نامه
منتظر ظهور
بتلیجه (روستای نمونه ی ایثارگری)
معیار عدل
نمایندگی دوربین های مداربسته
ماه هفت شب
وبلاگ گروهی فصل انتظار
►▌ استان قدس ▌ ◄
اخبار مهدوی
.:: قطعه 26 ::.
(( همیشه با تو ))
جریان شناسی سیاسی
امام زمان
اگه باحالی بیاتو
بوستـــــان ادب و عـرفــان : وب ویژه تفسیر ادبی عرفانی قرآن مجید
به سوی فردا
حقیقت مجازی ______ HAQIQAT.TK
امامزاده میر عبداله بزناباد
ورود پسرا ممنوع
مذهبی فرهنگی سیاسی عاطفی اکبریان
روبه آسمان
فانوس عشق
یا امیر المومنین روحی فداک
BABAK 1992
یک لحظه با یک طلبه!
.::نهان خانه ی دل::.
عاشق آسمونی
شلمچه
دیار عاشقان
وبلاگ شخصی محمدعلی مقامی
فریازان (تویسرکان)...faryazan
EMOZIONANTE
جوان ایرانی
بـــــاغ آرزوهــــا = Garden of Dreams
الله اکبر ، خامنه ای رهبر :: وبلاگ پاسداران ::
xXx رنـــــــــــگـــــــــارنـــــــــــــــگ xXx
رقصی میان میدان مین
عصر پادشاهان
مهندسی مکانیک ( حرارت و سیالات)-محی الدین اله دادی
تنهایی......!!!!!!
خورشید پنهان
هم رنگــــ ِ خـــیـــآل
.: شهر عشق :.
بی سر و سامان
اولین مجله اینترنتی زرین شهر
نسیم قدسیان
گل باغ آشنایی
منادی معرفت
تک درخت
دانلود مقالات
مهندسی مکانیک
((( لــبــخــنــد قـــلـــم (((
کلّنا عبّاسُکِ یا زَینب
موج وبلاگی با ولایت از خرداد تا همیشه
هر چی بخوای
پیامنمای جامع
شین مثل شعور
.:: رویش ::.
کشکول
لیلای مجنون
پرنسس زیبایی
بوی سیب
بادصبا
حامیان دکتر محمد باقر قالیباف
شیمی وزندگی (وبلاگ درس شیمی دبیرستان شهیدسبزکار)
اردکان نیوز
سروش دل
راز رسیدن به شادی و سلامتی
بوستــان نهــج الفصـــاحـه
سرچشمـــه فضیـلـــت ها ؛ امـــام مهــدی علیــه السلام
علمی
کلبه درویشی
یا مهدی ادرکنی
جاده مه گرفته
طریق یار
ܓღ فـــرقــ بــیــنـــ عـشــقــ و دوسـت داشــتــنــ
ایران اسلامی
عاشقان
upturn یعنی تغییر مطلوب
چند لقمه حرف حساب
دلـتنگــ همیـشـگـــــــــی
تبسمـــــیـ بهـ ناچار
سبحان
ما تا آخرایستاده ایم
سایت روستای چشام (Chesham.ir)
روستای اصفهانکلاته
ماییم ونوای بینوایی.....بسم الله اگرحریف مایی
وبلاگ گروهیِ تَیسیر
خاکریز
نرگس 1
طرح ختم صلوات(ویژه ماه مبارک رمضان)
شبکه رادیویی جمهوری اسلامی ایران
در سایه سار ولایت
آخرالزمان و منتظران ظهور
آسمون آبی
کاسل
عکس سرا + جام جهانی 2010
سرگرمی اطلاع رسانی شمیم یاس
دانلود بازی موبایل بازی موبایل بازی موبایل بازی موبایل
عکس های عاشقانه
شاید این جمعه بیاید شاید...
تیشه های اشک
منتظر مفرد مذکر غایب
:: عصر انتظار بروایت بحارالانوار جلد 13 ::
گل نرگس

پاتوق دوستان
هدف
رفقا
:: سایه سار محبت ::
علی داودی
فقط عشقو لانه ها وارید شوند
PARSTIN ... MUSIC
سلام آقاجان
.:: بیـا مــهدی شـب هـجـران سـحـر کـن ::.
.:: بســـــــم رب الشهداء و الصدیقین ::.
۩۩ ارتباط معنوی با امام زمان عج ۩۩
.::.::بنیاد اینترنتی مهدی (عج)::.::.
.:: بنیاد مهدی ::.
وبلاگ عقل وعاقل شمارادعوت میکند(بخوانیدوبحث کنیدانگاه قبول کنید)
ردِ پای خط خطی های من
منطقه آزاد
دوستدار علمدار
*پرواز روح*
بندیر
از این سیاهی به خدا شهدا شرمنده ایم
هه هه هه.....
.:: رایحه ::.
سجاده ای پر از یاس
تعمیرات تخصصی انواع پرینتر لیزری اچ پی HP رنگی و تک رنگ و اسکنر
محمدمبین احسانی نیا
اویس مردی از دیار قَرَن
یادداشتهای فانوس
من وآینده من
شهسوار دل
کد تقلب و ترینر بازی ها
انسان جاری
.:: هیئت آل یاسین جنیران ::.
هیئت آل یاسین جنیران
+O
سرافرازان
تالار اهل بیت
..:: نوجوان مدافع امروز::..
برای اولین بار
بازگشت نیما
حلقه منتظران
نمکستان
.:: پایگاه بسیج شهید علی نژاد سرخاب ::.
اصل 110، اصل ولایت فقیه (ولایت نیوز)
گلبرگ
علی اصغربامری
سیب خیال
دوچرخه
تمهیدات
افطار
haghjoo.ir (حــــــــــق جـــــــــــــو)
شهرستان بجنورد
ایحسب الانسان ان یترک سدی
ایهاالناس بدانید گدای حسنم
رازهای موفقیت زندگی
«نجوای شبانه»
چهارمحل سرزمین مه وخورشید (خورشید گام سبز)
عشق آباد شهرمن
* ^ــ^ * تسنیم * ^ــ^ *
لنگه کفش
بچه های خدایی
مرام و معرفت
نرم افزار تایپ ده انگشتی
منتظران ظهور مهدی (عج):(Adventist mahdi(aj
رایحه ظهور به مشام می رسد! از کجاست؟
سایه
پیامبر امید
هنر و ادبیات
آدینه ی ظهور

نظرمن
نغمه ی عاشقی
کانون فرهنگی پایگاه مقاومت بسیج شهید باهنر شهرضا
شبستان
سربازی در مسیر
دل شکسته
یکی هست تو قلبم....
برادران شهید هاشمی
شهداشرمنده ایم _شهرستان بجنورد
welcome to my profile
یامهدی
محفل یاران











تصاویر
مناسبتها
درباره ما
اخبار مهدوی
دعای فرج آقا امام زمان
وفات ها
ارسال پیامک مذهبی
داستان تولد حضرت مهدی(عج)
صداها
پیامک های مهدوی
احادیث مهدوی
غزه
انقلاب اسلامی
سوالات هفتگی
جداگانه
ثانیه شمار غیبت اباصالح المهدی
مهدی شناسی
شعر
طرح ختم صلوات
متفرقه
داستانهای مهدوی
نوروز مهدوی
همایش وبلاگ نویسی پارسی بلاگ
فریاد بی صدا
تبلیغات
نفرین پدر
طرح های دیگر وبگاه ها
دامنه منتظر مهدی دات آی آر
دانستنی ها
اخبار وبلاگ
دانلود برنامه ها
اخبار اتاق
شهریور 89
آذر 89
دی 89
بهمن 89
اسفند 89
فروردین 90
اردیبهشت 90
خرداد 90
تیر 90
شهریور 90
آبان 90
آذر 90
بهمن 90
فروردین 91
اردیبهشت 91
خرداد 91
تیر 91
مرداد 91
شهریور 91
آبان 91
آذر 91
دی 91
بهمن 91
اسفند 91
فروردین 92
اردیبهشت 92
خرداد 92
تیر 92
مرداد 92
شهریور 92
مهر 92
آبان 92
دی 92
اردیبهشت 93
اسفند 92
خرداد 93
مرداد 93
آذر 93
شهریور 93
اسفند 93
فروردین 94
اردیبهشت 94
تیر 94
خرداد 94
مهر 94
آذر 94
بهمن 94
فروردین 95
اسفند 94
خرداد 95













پایگاه جامع عاشورا