برچسب ها:
اخبار مهدوی (7)،
ظهور امام زمان(عج) در گرو خواست قلبی مومنان است (1)،
ظهور مهدی(عج) (1)،
|
نظر بدهید
ظهور امام زمان(عج) در گرو خواست قلبی مومنان است
عضو هیئت علمی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه تشکیل حکومت دینی در زمان غیبت را ضروری خواند و ظهور امام زمان را در گرو خواست قلبی مردم دانست.
به گزارش خبرگزاری شبستان، حجت الاسلام محمدجواد ارسطا، عضو هیئت علمی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه در بیست و ششمین قسمت از برنامه به سوی ظهور با عنوان "حکومت اسلامی در عصر غیبت" هدف از تشکیل حکومت اسلامی را تأمین عدالت دانست و گفت: تشکیل حکومت در زمان غیبت امام معصوم ضرورت دارد.
وی به تشریح معنای ولایت مطلقه فقیه پرداخت و اظهار داشت: اطلاق به معنای فارغ بودن از قید و بند، دو مرتبه دارد. یکی اطلاق من جمیع الجهات که مخصوص خداوند است و دوم اطلاق نسبی است که با پایین آمدن از مرحله الوهیت و در مرحله انسان ها است.
وی افزود: اطلاق و تقلید امری نسبی است. اطلاق به ولی فقیه نیز نسبی است. امام خمینی (ره) سه قید برای ولایت مطلقه فقیه بیان می کند که این قیود پایه های ولایت مطلقه هستند.
حجت الاسلام ارسطا با اشاره به قیودی که امام خمینی (ره) برای ولایت مطلقه بیان کردند، گفت: امام خمینی فرمود: "ولی فقیه باید موازین الهی را رعایت کند، امور عمومی اجتماعی را در دست بگیرد نه زندگی خصوصی و در امور عمومی باید مصالح عمومی را در نظر بگیرد".
وی افزود: امور خصوصی تا زمانی که خصوصی باشد در حوزه مداخله ولی فقیه قرار نمی گیرد اما اگر در حوزه مصالح عمومی قرار بگیرد دیگر خصوصی نیست و در مواردی که بین مصلحت عمومی و خصوصی تزاحم ایجاد شود مصلحت عمومی مهم تر است.
وی با اشاره به نقش مردم در حکومت دینی در عصر غیبت اذعان داشت: حکومت اسلامی مبتنی بر رضایت عمومی است و باید بر مبنای مقبولیت و پذیرش مردم ایجاد شود.
این استاد حوزه و دانشگاه بیان کرد: بسیاری از فقها بر لزوم رضایت مردم در تشکیل حکومت اسلامی تأکید دارند. امام خمینی (ره) در پاسخ به این سوال که فقیه جامع الشرایط در چه صورتی می تواند بر جامعه ولایت داشته باشد، فرمود: "تولی امور مسلمین و تشکیل حکومت بستگی به آراء اکثر مسلمین دارد که در صدر اسلام به بیعت با ولی مسلمین تعبیه شده و در قانون اساسی هم از آن یاد شده است".
حجت الاسلام ارسطا افزود: اگر مردم حکومت دینی را نخواهند وضعیتی شبیه دوران امام حسن (ع) و دوران بعد از رحلت پیامبر پیش می آید و اگر اکثر مردم واقعا و نه به صورت تبلیغی و غیرواقعی حکومت دینی را نخواهند زمینه برای تشکیل حکومت ایجاد نمی شود.
وی با اشاره به تفاوت تعریف مردم سالاری دینی و دموکراسی به معنای عام گفت: دموکراسی تعریف های مختلفی دارد. آنچه که امروز از دموکراسی در کتاب ها می بینیم شکل غربی دموکراسی است. پایه های مردم سالاری دینی و دموکراسی غربی با هم متفاوت است.
عضو هیئت علمی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه اظهار داشت: انسان محوری یکی از پایه های دموکراسی غربی است اما محور مردم سالاری دینی خدامحوری است. این در حالی است که آزادی عده ای موجب سلب آزادی دیگران می شود و آزادی نباید اصل باشد بلکه عدالت و خدامحوری باید مورد توجه باشد.
وی تکثرگرایی را یکی دیگر از اصول دموکراسی غرب دانست و بیان کرد: در حوزه مردم سالاری دینی معتقدیم که انسان با اصول عقلی می تواند عقل و باطل را از هم بشناسد. در مردم سالاری دینی بر مشارکت آگاهانه مردم در امور حکومتی تأکید می شود.
حجت الاسلام ارسطا گفت: بدون شک در زمان حضرت مهدی (عج) مردم سالاری دینی وجود خواهد داشت و حضرت مهدی (عج) زمانی ظهور می کنند که مردم با جان و دل خواستار حضور حضرت باشند.
منبع جمکران دادنت